Afbeelding

“Met Makkie willen we mensen met elkaar verbinden”

Lokale ondernemer

In een wereld die steeds digitaler wordt, maakt Makkie het delen van gegevens een stuk eenvoudiger. Deze start-up van Hans Westenberg en Merel Lodder biedt de mogelijkheid om informatie als e-mailadres, telefoonnummer, webpagina’s en social media makkelijk te delen. Het traditionele visitekaartje kan daarmee definitief de prullenbak in. “Je laat gewoon jouw NFC (Near Field Communication) product of QR-code scannen en alle gegevens worden in één keer gedeeld.”

Tekst: Caroline Houmes


Wie Hans en Merel spreekt, wordt enthousiast van hun overtuigende verhaal: met Makkie kun je je makkelijker verbinden met anderen. “Je kunt Makkie vergelijken met een digitaal visitekaartje. Dat kun je bijvoorbeeld gebruiken om je belangrijkste contactgegevens door te geven. Maar wil je dat iemand je gaat volgen en liken op social media, dan kun je ook die informatie delen. Het is zelfs mogelijk om met Makkie een link te delen zodat de ontvanger direct in je webshop een aankoop kan doen of een bestelling kan plaatsen in je restaurant”, legt Merel uit. 

Van festivaljongeren naar zakenmensen
Het idee voor Makkie kreeg Hans ongeveer drie jaar geleden. Hij was eerder in China geweest en zag dat daar volop gebruik gemaakt werd van NFC en QR-codes. Hans: “Wat ik daar zag, inspireerde mij om zelf met een toepassing te komen. Zo ontstond Makkie. Eerst richtte ik me op jongeren die tijdens festivals snel hun socials willen kunnen delen. Gaandeweg kwam de vraag naar onze producten en software steeds meer vanuit de zakelijke markt en gingen Merel en ik onze krachten bundelen.”

Voor netwerker, promotors en horeca
Inmiddels ligt de focus volledig op de zakelijke markt. Die bedient hij samen met Merel, zijn partner en compagnon. “We richten ons met name op netwerkers en promotors. Onze producten vormen een toevoeging op de software, zoals de businesscard van bamboe. Verder zien we dat Makkie meerwaarde biedt in de horeca. Met Makkie kun je de menukaart en toeristische tips delen en bijvoorbeeld vragen naar reviews. Zo verlaagt Makkie de druk op het personeel en verhoogt het de klantbeleving.”

Yin yang 
Merel en Hans werken vanuit De Koploper in Goes. Zij zijn vol lof over deze locatie. Hun onderlinge samenwerking verloopt al even soepel. “We staan op dezelfde manier in het leven en vullen elkaar op juiste punten aan. Het is bijna yin en yang”, vertelt Merel lachend. En dan weer serieus: “Makkie helpt dus om effectiever informatie te delen, bespaart tijd en geld en verhoogt de call to action. Een makkie, toch?”

Digitale krant